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日本語教育学プログラム - 前期

日本語教育学プログラム - 前期

●概要

 言語習得、教材開発、評価、会話分析など日本語教育の視点から、日本文化・社会など諸分野において、その実像と特質を解明する能力を養う。

学際的な視点から日本語教育研究に関する新分野の開拓に貢献できる能力を養う。

 

【人 材養成目的】 グローバル化する社会の中で、国際的・比較的な視野のもとに、日本語教育を掘り下げて研究・教育する能力をもち、その成果を広く国内・海外 に発信できる能力を有し、日本語教育分野の専門的学識を備え、世界で活躍する教育者・研究者と高度専門職業人の養成を目的とする。

 

【修得すべき知識・能力】 

グローバルな視点から日本語教育領域を掘り下げて研究できる能力、また関連の専門的な学識を世界に向けて発信する研究・教育能力と高度な専門能力。

前期では、そのための基礎的素養を修得、幅広い関連領域を学修し、高度専門職を担う能力

 

【学位授与の方針】

○言語習得、教材開発、評価、会話分析など日本語教育の視点から、日本文化・社会など諸分野において、その実像と特質を解明する能力

○学際的な視点から日本語教育研究に関する新分野の開拓に貢献できる能力

 

前期課程

1) 国内の学術誌等へ投稿し受理される論文作成能力

2) 学術誌に採用されうる論文を執筆できる語学能力

3) 学会等で通用する外国語及び日本語での学術コミュニケーション・プレゼンテーション能力

4) 先端的な学際研究を開拓するために必要な自立性

 

■開講科目紹介

 

専攻共通科目

   ・プロジェクト演習1/ プロジェクト演習2

       ・大学院入門演習1/ 大学院入門演習2     

専門基礎科目

   ・ 国際日本研究のための外国語

      国際日本研究のための日本語                   

      国際日本研究のための英語 

      国際日本研究のための中国語

   ・ フェロー・リサーチ

専門科目

   ・国際日本社会科学コース

   ・国際日本人文科学コース

   ・日本語教育学コース

   ・国際日本複合研究コース

   所属コースの授業を中心とするが、他コースの授業も受講することにより、

   学際的な研究方法や視野を身につける。

 

開講専門科目

 

・日本語教育原論(教授法、コースデザイン) 

・日本語教育研究概論(文献調査、研究方法

・日本語文字・語彙教育法 

・日本語聴解教育法  

・日本語教育文法論  

・日本語会話教育法  

・日本語教育評価法

・日本語教育のための会話分析 

・日本語教育のための機能文法  

・日本語教育のための言語学  

・日本語教育のための文章表現論  

・日本語教育のためのデータ解析演習

・日本語教育実践研究

・日本語音声教育法

・日本語教育実践演習

・日本語構造研究

・日本語構造演習

・日本語文化科目上級読解

・日本語文化科目上級作文

・日本語文化科目上級会話・聴解

・日本語文化科目上級文法

・会話分析

・コミュニケーションの人類学

・ディスコースと文法

・サービス場面におけるコミュニケーション

・テクノロジーとコミュニケーション

 

日本語教師養成プログラムの履修条件 

 

人文社会科学研究科の修了要件を満たし、国際日本研究専攻日本語教育学学位プログラムで開設する以下の科目を取得し、かつ要件を満たした者に、人文社会科学研究科より「日本語教師養成プログラム修了証明書」を交付する。

 

1.国際日本研究専攻の日本語教育学学位プログラム(前期)の学生

 

 ア.「日本語教育原論」「日本語教育評価法」(計2単位)を取得していること。

 イ.修士論文のテーマが日本語または日本語教育等に関するものであること。

ウ.「日本語教育実践研究1」「日本語教育実践研究2」「日本語教育実践研究3」の中から2科目(計6単位)を取得していること。

エ.日本語教育学学位プログラムの専門科目から6単位を取得すること。さらに、外国人留学生は日本語文化科目のうち、6単位を取得するものとする。

 

2.上記1以外の他の学位プログラムおよび他専攻に所属する学生

「日本語教師養成プログラム」の履修を希望する場合は、事前に日本語教育学学位プログラムのリーダーに連絡し、履修許可を得た上で、以下の要件を満たす必要がある。

 

ア.「日本語教育原論」「日本語教育評価法」(計2単位)を取得していること。

 イ.「日本語教育実践研究1」または「日本語教育実践研究3」から1科目(3単位)を選択し、取得していること。

 ウ.日本語教育学学位プログラム専門科目から計7単位を取得していること。

 エ.外国人留学生の場合は、日本語文化科目のうち、4.5単位以上を取得するものとする。

 

ただし、他の学位プログラムおよび他専攻に所属する学生は、当プログラムの履修に関して、必ず所属プログラムリーダーおよび所属専攻の指導教員の了承も得ておかなければならない。

 

 Japanese Language and Japanese Language Pedagogy

 

Overview

Students will develop their abilities to elucidate on the characteristics and conditions of all areas of Japanese socio-culture from various viewpoints, such as language acquisition, materials development, assessment, and conversation and discourse analysis. Furthermore, they will develop their abilities to contribute, from an interdisciplinary viewpoint, to the pioneering of new areas of inquiry into Japanese language pedagogy.

 

[Goals for Human Resource Development]

Within a globalized society, we aim to develop educators, researchers, and high-level experts prepared with specialized knowledge in Japanese language pedagogy who are capable of deeply probing issues in the field from an international and comparative perspective in their research and pedagogical activities. We also expect that they will be able to be active on the global stage by contributing the results of their efforts both in Japan and abroad.  

 

[Necessary Knowledge and Skills]

The ability to probe deeply and research from a global perspective issues in the area of Japanese language pedagogy. Also, the ability to conduct high-level research and pedagogical activities in order to contribute relevant specialized academic knowledge on the global stage.

 

At the master's level, students are to obtain a foundational education, master broad areas of relevance, and become able to take on high-level professions.

 

[Policy on Degree Conferral]

The ability to lay bare the reality and properties of issues in Japanese language pedagogy from perspectives such as language acquisition, materials development, assessment, conversation and discourse analysis, and within various domains such as Japanese culture and society.

 

The ability to contribute from a multidisciplinary perspective to the pioneering of new fields related to Japanese language pedagogy.

 

Master's Program

1) Ability to write articles of the quality to be submitted for publication in domestic journals

2) Linguistic ability requisite to have articles accepted for publication in academic journals

3) Ability in Japanese and other languages sufficient to communicate and make presentations at academic conferences

4) Independence sufficient for pioneering cutting edge academic research

 

Subjects Offered:

Common Subjects

     Project Seminar 1 and 2

     Introduction to Graduate School Seminar 1 and 2

 

Foundation Subjects for Specialization

     Foreign Languages for International and Advanced Japanese Studies

            Japanese for International and Advanced Japanese Studies

            English for International and Advanced Japanese Studies

            Chinese for International and Advanced Japanese Studies

     Fellow Research

 

Specialization Courses

     International Japanese Social Studies Course

     International Japanese Humanities Course

     Japanese Language Pedagogy Course

     Global Multidisciplinary Studies for Japanese Culture and Society

 

While the core of coursework will be done in the student's course of specialization, through completing coursework in other courses they will acquire a multidisciplinary perspective on their research.

 

Specialized Subjects

Foundation of Japanese language pedagogy (pedagogy, course design)

Overview of Japanese language pedagogy (bibliographic survey, research methodology)

Japanese language orthography/vocabulary pedagogy

Japanese language listening comprehension pedagogy

Japanese language pedagogical grammar

Japanese language speaking pedagogy

Assessment methods for Japanese language pedagogy

Conversation analysis for Japanese language pedagogy

Functional grammar for Japanese language pedagogy

Linguistics for Japanese language pedagogy

Written discourse for Japanese language pedagogy

Seminar on quantitative data analysis for Japanese language pedagogy

Practicum in Japanese language pedagogy

Japanese language phonological pedagogy

Seminar for practicum in Japanese language pedagogy

Research on the structure of the Japanese language

Seminar on the structure of the Japanese language

Japanese language and culture (advanced reading)

Japanese language and culture (advanced writing)

Japanese language and culture (advanced speaking/listening)

Japanese language and culture (advanced grammar)

Conversation analysis

Linguistic anthropology of communication

Discourse and grammar

Communication in service encounters

Communication and technology

 

Requirements for the Japanese Language Teacher Training Course

 

A certificate of program completion will be awarded from the Department of Humanities and Social Sciences to those who meet the completion requirements of the Department of Humanities and Social Sciences, and have completed the coursework in the Japanese Language Pedagogy Graduate Program outlined below.

 

1. For (master's) students in the Japanese Language Pedagogy Graduate Program

a.        Completion of "Foundation of Japanese language pedagogy" and "Assessment methods for Japanese pedagogy" (total of 2 credits).

b.        The master's thesis topic is related to the Japanese language or Japanese language pedagogy.

c.        Completion of 2 of the following 3 courses: "Practicum in Japanese language pedagogy 1," "Practicum in Japanese language pedagogy 2," and/or "Practicum in Japanese language pedagogy 3" (total of 6 credits).

d.        Completion of 6 credits from the Specialized Subjects of the Japanese Language Pedagogy Graduate Program. Furthermore, in the case of foreign students, completion of 6 credits from the "Japanese language and culture" classes is also required.

 

2. For students in programs and majors other than that stated in 1, above

 

For those desiring to complete the Japanese Language Teacher Training Course, please contact the Japanese Language Pedagogy Graduate Program Leader in advance, and, upon obtaining his or her approval, complete the following:

 

a.        Completion of "Foundation of Japanese language pedagogy" and "Assessment methods for Japanese pedagogy" (total of 2 credits).

b.        The master's thesis topic is related to the Japanese language or Japanese language pedagogy.

c.        Completion of 1 of the following 2 courses: "Practicum in Japanese language pedagogy 1," or "Practicum in Japanese language pedagogy 3" (total of 3 credits).

d.        Completion of 7 credits from the Specialized Subjects of the Japanese Language Pedagogy Graduate Program. Furthermore, in the case of foreign students, completion of 4.5 credits from the "Japanese language and culture" classes is also required.

 

Please note, students belonging to other programs and majors must also be sure to obtain approval from the program leader or major chair of their own program or major.